kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Emocje w pracy. Jak sobie z nimi radzić?
2014/11/24 20:20:00

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia zawodowego. O negatywne emocje w czasie pracy przecież nie trudno - natłok obowiązków, presja czasu i rutyna przyczyniają się do ich powstania. Sytuacja konfliktowa zawsze ma zły wpływ atmosferę w miejscu pracy. Jak kontrolować nasze emocje?

Weekend może być prawdziwym wybawieniem po tygodniu ciężkiej pracy. Jednak wszystko co dobre, szybko się kończy – również wypoczynek. Powrót do codziennych obowiązków może wiązać się ze stresem i frustracją. Jednak uleganie emocjom w pracy, zwłaszcza tym negatywnym, nie jest rozsądne: może świadczyć o braku profesjonalizmu i obniża efektywność zawodową.

Warto zatem uświadomić sobie, że emocje, odpowiednio wykorzystane, mogą być naszymi sprzymierzeńcami. Informują o wadze wydarzeń wokół nas, mobilizują do działania i pozwalają komunikować innym co czujemy. Dzięki wiedzy, czerpanej z ekspresji emocjonalnej współpracowników, możemy również interpretować i przewidywać ich zachowania. Aby jednak korzystać z dobrodziejstw emocji, nie możemy pozwolić, aby one kontrolowały nas.

Jak radzić sobie z niechcianymi uczuciami w pracy? Można wyróżnić 2 rodzaje takich działań: doraźne i długoterminowe. Działania doraźne, szczególnie przydatne po powrocie do pracy po krótkiej przerwie, polegają na umiejętnym zastosowaniu technik kontroli emocji, które odnoszą natychmiastowy skutek. Bardzo dobre efekty przynosi np. metoda „pomyśl o tyminaczej”. Polega ona na spojrzeniu na stresującą sytuację z innej perspektywy, np. zachowanie rozzłoszczonego klienta traktujemy jako przejaw jego zagubienia i frustracji, a nie jako osobisty atak.

Innym, dobrym sposobem jest „liczenie do dziesięciu”, które służy chwilowemu odwróceniu uwagi od stresującej sytuacji i „przeczekaniu najgorszego”. Aby skutecznie wykorzystać energię po urlopie warto także robić tzw. chwilowe wyspy odpoczynku, które pozwolą na kwadrans wrócić myślami do stanu relaksu i naładują nas pozytywnie na resztę dnia.

Działania długoterminowe wymagają zastosowania środków zapobiegawczych jeszcze zanim pojawią się trudne sytuacje. Efektywnego wykorzystywania emocji w życiu codziennym można się nauczyć. Zdolności wchodzące w skład inteligencji emocjonalnej, czyli rozpoznawanie, rozumienie i kontrolę uczuć można rozwijać. Pracodawcy powinni zatem zainwestować nie tylko w kształcenie czysto technicznych kompetencji pracowników, ale również w rozwoju ich kompetencji społecznych i emocjonalnych.

dr Dorota Szczygieł


()


 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: emocje, konflikt, praca, stres


 


 


 

Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »