Co czwarta Polka obawia się zwolnienia z pracy z powodu zajścia w ciążę. Jakie są największe problemy pracujących matek? Co pracodawcy powinni zrobić, aby poprawić warunki zatrudnienia kobiet w ciąży? Jakich udogodnień oczekują matki w pracy? Powyższe kwestie były poruszone podczas debaty zorganizowanej przez Fundację Świętego Mikołaja. W czasie imprezy rozstrzygnięta została również II edycja konkursu na firmę przyjazną mamom - Mama w pracy.
Spotkanie poprowadziły dziennikarka Beata Chmielowska-Olech oraz koordynator Fundacji Świętego Mikołaja Karolina Błaszczyk. Łączenie macierzyństwa z pracą zawodową budzi wiele obaw ze strony kobiet planujących posiadanie potomstwa. Badania pokazują, że aż co 5 pracująca kobieta odkłada decyzję o urodzeniu dziecka z obawy przed utratą pracy. Ta sytuacja stała się bodźcem do realizacji przez Fundację Świętego Mikołaja ogólnopolskiej kampanii społecznej Mama w pracy. Celem inicjatywy organizowanej od 2007 roku jest zwrócenie uwagi szerokiej opinii publicznej na trudności w łączeniu macierzyństwa z zatrudnieniem. Ponadto, zadaniem kampanii jest dążenie do podniesienia standardów traktowania matek w pracy oraz uwrażliwienie pracodawców na ich potrzeby.
- Każda kobieta pragnie zostać matką i poczuć smak macierzyństwa - mówi Karolina Błaszczyk, koordynatorka kampanii Mama w pracy. - Niestety, wiele z nas obawia się, że zostaną zwolnione z pracy z powodu ciąży. Strach ten powoduje, że nie czują się w pełni spełnione, pojawia się pustka, której nie są w stanie niczym innym zapełnić. Właśnie takim kobietom pragniemy pomóc dzięki kampanii Mama w pracy. Chcemy pokazać pracodawcom, że matka potrafi być wartościowym pracownikiem, o którego powinno się dbać. Konkurs Mama w pracy nagrodził firmy, które dają szansę na spełnienie zarówno w życiu rodzinnym, jak i zawodowym.
Stałym elementem kampanii Mama w pracy jest coroczny konkurs na firmę przyjazną mamom, organizowany z dziennikiem Rzeczpospolita, przy współudziale Instytutu Badawczego MillwardBrown SMG/KRC. W tym roku odbyła się II edycja konkursu, do którego zgłosiło się 89 przedsiębiorstw z całej Polski - 75 dużych firm oraz 14 małych. Ankiety wypełniło 3606 kobiet pracujących w zgłoszonych zakładach.
Tytuł „Firmy nieprzeciętnie przyjaznej matkom" w kategorii „DUŻE FIRMY" otrzymały: 1. Hewitt Associates Sp. z o.o. - firma doradcza oferująca usługi z zakresu HR, konsultingu i outsourcingu. Zatrudnia 268 osób, w tym 202 kobiety. 2. Grupa Ikea - szwedzka firma specjalizująca się w produkcji mebli oraz artykułów dekoracyjnych i ich sprzedaży detalicznej. Zatrudnia 2355 osób, z czego 1258 to kobiety. 3. Nike Poland Sp. z o.o. - firma specjalizująca się w produkcji odzieży sportowej. Zatrudnia 62 pracowników, w tym 36 kobiet.
W kategorii „MAŁE FIRMY" tytuły przyznano Akademii Zabawy i Rozwoju OCTOPUS - firmie oferującej różne kursy (w tym językowe) dla dzieci w wieku przedszkolnym, atrudniającej 22 pracowników, z czego 20 to kobiety.
Każda z wyżej wymienionych firm oferuje pracującym w nich kobietom szereg udogodnień dla matek małych dzieci. Pracownice Hewitt Associates mają prawo do 4 tygodni dodatkowego płatnego urlopu do wykorzystania zaraz po porodzie oraz możliwość elastycznego czasu pracy, w niepełnym wymiarze lub w domu. Kobiety zatrudnione w Grupie Ikea otrzymują dodatkowy płatny urlop po urodzeniu dziecka trwający 30 dni, uczestniczą w spotkaniach i imprezach dla rodzin oraz mają zapewnioną kompleksową opiekę medyczną w czasie ciąży i dla matek. Firma Nike Poland stworzyła specjalną politykę work-life balance, która daje duże przywileje kobietom w ciąży. Mają one możliwość pracy w domu przed i po terminie porodu, a na czas urlopu macierzyńskiego i wychowawczego zachowują wszystkie benefity (np. samochód czy telefon służbowy). Ze względu na charakter Akademii Zabawy i Rozwoju OCTOPUS kobiety tam pracujące mają możliwość pracy z dzieckiem, a ponadto możliwość elastycznego czasu pracy lub w niepełnym wymiarze.