Firma badawcza Gemius SA opublikowała wyniki raportu dotyczącego mobilności zawodowej internautów. Według niego co piąty aktywny zawodowo internauta szuka obecnie pracy, a kolejne 60 proc. wyraża gotowość do jej zmiany.
Jak wynika z badania, Polacy są otwarci na nowe oferty pracy. Jedynie jedna piąta aktywnych zawodowo pełnoletnich internautów nie jest zainteresowana zmianą zajmowanego stanowiska i nie przegląda ogłoszeń. Ponad 1/3 badanych przyznaje, iż nie szuka pracy, ale mimo to przegląda czasem ogłoszenia i w razie napotkania ciekawej oferty, zainteresuje się nią. Kolejne 20 proc. respondentów nie przegląda ogłoszeń, ale chętnie zainteresowałoby się ofertą złożoną bezpośrednio przez pracodawcę. Taki sam odsetek internautów przyznaje się do aktywnego poszukiwania pracy.
Gotowość do zmiany pracy zależy od takich zmiennych jak wiek, wykształcenie i status zawodowy. „Osoby po 35. roku życia częściej niż młodsze deklarują całkowity brak zainteresowania zmianą pracy” – wyjaśnia Jadwiga Przewłocka, autorka raportu. - „W podobnej sytuacji są osoby z kadry zarządzającej oraz osoby prowadzące własną działalność gospodarczą. Natomiast osoby lepiej wykształcone częściej niż pozostali rozglądają się za nową pracą mimo stabilizacji zawodowej”.
Blisko dwie trzecie aktywnych zawodowo internautów deklaruje, że wykorzystują lub wykorzystywali internet do poszukiwania ofert pracy (64 proc.). Mimo to, jak pokazują wyniki badania, najskuteczniejszym sposobem znalezienia pracy jest rekomendacja rodziny lub znajomych. Tak swoje obecne stanowisko zdobyła ponad połowa pracujących internautów (52 proc.). Dla porównania na internet wskazało 8 proc. respondentów, tyle samo co na prasę. „Chociaż tylko co dwunasty respondent znalazł aktualną pracę z pomocą internetu, wyniki badania pokazują wyraźny wzrost tego odsetka w czasie: wśród osób, które znalazły pracę nie dawniej niż pół roku temu, aż jedna czwarta deklaruje, że zawdzięcza to internetowi” – podsumowuje Jadwiga Przewłocka.