Departament ds. Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej realizuje kampanię medialną pod hasłem „Kobieta - Rodzina – Praca”.
Kampania została przygotowana przez zespół pod kierownictwem wiceminister Joanny Kluzik - Rostkowskej z Departamentu ds. Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji w MPiPS. Kampania ma na celu zaprezentowanie efektywnych strategii radzenia sobie ze zjawiskami dyskryminacji kobiet na rynku pracy oraz aktywizację zawodową kobiet długotrwale bezrobotnych.
„Kobieta – Rodzina – Praca” to program propagujący metody aktywizacji społecznej i obywatelskiej w środowiskach pracy i środowiskach rodzinnych w celu zapobiegania dyskryminacji. Kampania chce także piętnować takie przejawy dyskryminacji, jak system pracy w nadgodzinach bez dodatkowego wynagrodzenia, zatrudnianie kobiet poza regulacjami kodeksu pracy w celu uniknięcia klina podatkowego oraz obniżanie poczucia wartości własnej pracownika poprzez mobbing.
Dyskryminacja kobiet jest jedną z najbardziej widocznych konsekwencji nieuczciwej konkurencji na rynku pracy w Polsce. Pozostałe skutki to: niski współczynnik dzietności, niska rzeczywista wydajność pracy, rekordowo niski w skali europejskiej udział funduszu wynagrodzeń w wartości dodanej rynku, rekordowo niskie wynagrodzenia i jedno z ostatnich miejsc w rankingu konkurencyjności gospodarek narodowych w Europie.
Kolejnym elementem kampanii „Kobieta – Rodzina - Praca” jest aktywizacja zawodowa kobiet długotrwale bezrobotnych. W czasie kampanii otrzymają one informacje, m.in. o tym, jak: zdobyć przy minimalnym ryzyku fundusze na rozpoczęcie własnej działalności, zdobyć kwalifikacje jako rodzic zastępczy, założyć spółdzielnię socjalną, zatrudnić się w stowarzyszeniu lub fundacji, założyć i zdobyć fundusze na własne stowarzyszenie lub fundację.
W ramach kampanii „Kobieta – Rodzina – Praca” Telewizja Polska emituje cotygodniowy magazyn „Kobieta zaradna”, w którym poruszane są między innymi problemy dotyczące sytuacji na rynku pracy samotnych matek, kobiet mieszkających na wsi, kobiet po 45 roku życia, samozatrudnienia, pozycji kobiet w polityce i nowych form zatrudnienia (telepracy, elastycznych form czasu pracy).
Kampania realizowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.