Kompetencje miękkie najbardziej pożądane na rynku pracy
2015/9/10 23:20:41
Wysoka komunikatywność, kreatywność, umiejętność pracy w zespole, odporność na stres, umiejętność zarządzania czasem – to kompetencje, których oczekują obecnie pracodawcy od swoich pracowników. To ważny sygnał dla poszukujących pracy – wiedza i wykształcenie to nie wszystko.
Kompetencje miękkie są związane z cechami psychofizycznymi. Dotyczą zachowań i postaw człowieka, a przejawiają się w różnych umiejętnościach: interpersonalnych, zarządzania własną osobą oraz motywowania się. - Pracodawcy poszukują osób charakteryzujących się wysoką komunikatywnością, dynamizmem, kreatywnością, umiejętnością pracy w zespole, umiejętnością zarządzania czasem oraz odpornością na stres – mówi serwisowi specjalista ds. rekrutacji Beata Piechocka z agencji pracy tymczasowej Timberworks.
Sprzedawca czy specjalista ds. kontaktu z klientem to stanowiska dla osób, które wykazują bardzo dobrze rozwinięte kompetencje miękkie. Z kolei twarde są wymagane w zawodach bazujących na znajomości języków obcych, wiedzy specjalistycznej i umiejętności obsługi programów komputerowych. Kompetencje te jest łatwiej ocenić. Można je potwierdzić dyplomami czy certyfikatami oraz rozwijać przez naukę, udział w szkoleniach, kursach, a także pracę na danym stanowisku. Ćwiczenie kompetencji miękkich jest trudniejsze i bardziej złożone.
Obecnie wykształcenie akademickie traci na rzecz praktyki. Odpowiedzią na tę sytuację jest Polska Rama Kwalifikacji. - Pozwoli ona uporządkować umiejętności i kwalifikacje osób, które mają doświadczenie, ale niepotwierdzone odpowiednimi dyplomami. Dzięki temu będzie można szybciej znaleźć wymarzoną pracę – podkreśla ekspertka.