Ruszyła kampania medialna pod hasłem „Mamy w pracy mogą więcej”. To projekt Departamentu ds. Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji w MPiPS. Kampania potrwa do końca września.
„Różne badania wskazują, jak mocne są stereotypy dotyczące pracujących matek. Polscy pracodawcy obawiają się, że zatrudniając kobietę z dzieckiem będą musieli nieustannie dawać jej zwolnienia i że będzie to mniej przydatny pracownik, który przede wszystkim zajmie się dzieckiem, a pracę postawi na dalszym planie. Co ciekawe, również same kobiety myślą o sobie w ten sposób.
A to, jak pokazują badania, wcale nie jest prawdą. Odwrotnie nawet. Tak się składa, że matka nabywa wiele umiejętności, które mogą się okazać bardzo przydatne w życiu zawodowym. Mówiąc wprost - mamy naprawdę mogą więcej.” – twierdzi Katarzyna Kuczyńska, specjalistka ds. projektu „Między rodziną a pracą - godzenie ról społecznych i zawodowych kobiet”. W ramach projektu powstała strona internetowa www.kobieta.gov.pl Znajdują się tam artykuły specjalistów od sytuacji kobiet na rynku pracy, są porady prawników, można zadać pytania, jest też sonda, gdzie można wyrazić swoją opinię o kampanii.
W wrześniu i październiku 2006 roku Instytut Badania Opinii Społecznej i Rynku Millward Brown SMG/KRC przeprowadził na zlecenie Fundacji Świętego Mikołaja badania społeczne dotyczące sytuacji zawodowej matek małych dzieci. Wynika z niego, że trzy czwarte kobiet planuje powrót do pracy zawodowej po urodzeniu dziecka. Głównym powodem są kwestie finansowe.
Drugim istotnym powodem jest chęć kontaktu z ludźmi. U kobiet na wyższych stanowiskach dochodzą ponadto silna potrzeba bycia na bieżąco w sprawach zawodowych oraz poczucia niezależności jakie daje praca. Zdaniem większości matek optymalny czas na powrót do pracy to 3 lata od urodzenia dziecka.
Większość firm daje matkom możliwość pracy w skróconym wymiarze godzin i pozwala na przerwy na karmienie dziecka. Jednak w zaledwie co 10 firmie matki maja możliwość pracy przez Internet albo w domu. Szczególnie mało elastyczne są tu firmy państwowe, gdzie taka ewentualność istnieje tylko w co 20 firmie. Bardzo rzadko kobiety mogą też korzystać z przedszkola dla dzieci pracowników (tylko w co 8 firmie). Przedszkola nie występują częściej nawet w firmach, w których pracuje ponad 50% kobiet.