Prawie siedmiu na dziesięciu Polaków uważa, że szczupła sylwetka pomaga w karierze zawodowej. Dla blisko 50% to znaczący atut podczas rozmowy kwalifikacyjnej - wynika z badania „"Chitinin Extra. Lżej w pracy", pierwszego tego typu badania w Polsce.
- Sprawa jest delikatna. Wyniki badań z jednej strony mogą odzwierciedlać wysokie oczekiwania pracodawców wobec pracowników. Z drugiej strony jednak wyraźnie widać, że pracodawcy coraz bardziej zdają sobie sprawę z ryzyk zdrowotnych związanych z nadwagą - komentuje dr n. med. Piotr Osuch, Konsultant Chirurgii Plastycznej w Szpitalu Klinicznym w Warszawie.
Jak wynika z ankiety, którą na reprezentatywnej próbie 1107 Polaków przeprowadziła PBS DGA na związek szczupłej sylwetki z powodzeniem w życiu zawodowym częściej zwracają uwagę kobiety - prawie trzy czwarte pań uważa, że szczupła sylwetka może pozytywnie wpłynąć na rozwój ich kariery zawodowej. Podobny związek widzi tylko 62% panów. Na zachodzie ta różnica znajduje już odbicie w danych statystycznych - amerykańskie badania potwierdzają, że kobiety nawet z lekką nadwagą zarabiają o 6% mniej niż ich szczupłe koleżanki.
- Presja na dobry wygląd sprawia, że od wielu lat stale rośnie zainteresowanie różnymi zabiegami modelującymi sylwetkę. Liposukcja jest w Polsce jednym z najczęściej wykonywanych zabiegów z zakresu chirurgii plastycznej - mówi dr Piotr Osuch. American Society for Aesthetic Plastic Surgery dodaje, że w USA w 2008 roku wykonano ponad 340 tysięcy zabiegów tego rodzaju.
Zdrowotne konsekwencje nadwagi i otyłości zaczynają dostrzegać pracodawcy również w Polsce. - Nie mówi się jeszcze otwarcie o zagrożeniach wizerunkowych wiążących się z nadwagą pracowników, bo to temat dość wrażliwy. Wiadomo jednak, że rubensowskie kształty nie kojarzą się już z dobrobytem i bogactwem. W dynamicznym świecie biznesu otyli pracownicy mogą być postrzegani jako osoby ospałe, schorowane i mało wydajne w pracy, co może niekorzystnie wpływać na całościowy wizerunek firmy. Widać, że w Polsce powoli kształtuje się trend inwestowania w działania profilaktyczne, które mają pomóc pracownikom utrzymać sylwetkę fit - dodaje dr Piotr Osuch.
Obok typowych działań np. karnetu na siłownię, firmy coraz częściej oferują swoim pracownikom kompleksowe programy wellness zachęcające do zrównoważonego stylu życia, dają możliwość konsultacji z lekarzem czy dietetykiem na terenie zakładu pracy. W jednym z przedsiębiorstw kantyna codziennie wydaje posiłki przygotowane w oparciu o zalecenia zbilansowanej diety oraz przygotowuje stolik ze zdrową żywnością dostępną za darmo dla wszystkich pracowników. Wszystkie posiłki zawierają też informację o wartości energetycznej i GDA (Wskazanym Dziennym Spożyciu). Eksperci Conference Board (organizacji zrzeszającej największych pracodawców w USA) potwierdzają słuszność tego trendu i mówią, że każdy dolar wydany na tego typu program zwraca się nawet 5-krotnie.
Badanie zostało wykonane na zlecenie firmy na zlecenie firmy Krotex Poland.
Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »