W dużej mierze zależy to od tego, jak do takich sytuacji podchodzi szef i współpracownicy. Jeśli w firmie więcej jest przeciwników związków w pracy, to lepiej nie afiszować się ze swoją namiętnością. Z drugiej strony utrzymywanie związku w tajemnicy jest dość trudne i znacznie podnosi stres w pracy. Nie chodzi tu nawet o to, że ktoś przyłapie pracowników na potajemnych całusach czy umawianiu się na spotkanie – współpracownika można spotkać w kinie, restauracji czy na spacerze. A w takiej sytuacji do plotek i wypłynięcia tajemnicy na jaw jest bardzo blisko. Z badań SHRM wynika, że działy HR dowiadują się o romansie pracownika głównie dzięki plotkom (67%) i temu, że ktoś na współpracowników anonimowo doniesie (25%). Stres związany z utrzymywaniem związku w tajemnicy może zaś odbić się na jakości i efektywności pracy, oraz na zdrowiu. Nierzadko będzie też miał wpływ na sam związek – niełatwo znieść konieczność utrzymywania tajemnicy i udawania przed innymi. To męczy, wywołuje napięcie i może prowadzić do konfliktów między zakochanymi.
Praca i miłość razem? Raczej nie!
Czy posiadanie w firmie partnera ma więcej plusów czy minusów? Z ankiety, jaką przeprowadziła Praca.pl w listopadzie 2012 roku wynika, że Polacy woleliby jednak nie pracować w jednej firmie ze swoim partnerem. Tylko 15% chciałoby pracować ze swoją drugą połówką. 20% dopuszcza taką możliwość wtedy, jeśli oboje pracowaliby w różnych działach. Ponad połowa woli jednak oddzielać życie prywatne od zawodowego. Skąd takie podejście? Z analizy wyników ankiety Praca.pl z zeszłego roku wnioskujemy, że Polacy widzą jednak więcej minusów niż plusów związków w pracy. Stąd deklarowana niechęć do tego typu relacji. Nie zawsze jednak mamy wpływ na to, w kim się zauroczymy. W efekcie wolelibyśmy romansów nie mieć, ale jednak się nam zdarzają. Psychologiczne powody romansów w pracy
Skoro romanse są kłopotliwe, to dlaczego się zdarzają? Czy nie łatwiej byłoby po prostu zrezygnować z szukania partnerów w firmie? Prawdopodobnie tak, ale ilość czasu jaką spędza dzisiejszy pracownik w pracy sprawia, że rzeczywiście najłatwiej jest poznać kogoś w pracy. Poznać i się zakochać – widzi się tę osobę przecież kilka razy dziennie, a niekiedy nawet z nią pracuje na co dzień. Badania wykazują, że im więcej czasu pracownik spędza w pracy, tym bardziej podatny jest na biurowe miłostki. Inną zmienną psychologiczną, która ma wpływ na to, że biurowy romans może się łatwo rozwinąć jest podobieństwo. Instynktownie lubi się bardziej osoby podobne – a każda firma, to mimo wszystko zbiór dość podobnych do siebie osób – wyznających podobne wartości, będących na podobnym poziomie intelektualnym, często również o podobnym statusie materialnym. Oczywiście, pracownicy nie są identyczni, ale takie podobieństwo już wystarczy, by się lepiej dogadywać. Kolejną ważną zmienną jest fascynacja erotyczna współpracownikiem. Z innej ankiety, jaką kilka lat temu przeprowadził serwis Praca.pl wynika, że 30% pracowników w czasie pracy fantazjuje o seksie w biurze. Nic zatem dziwnego, że część pracowników swoje fantazje postanawia urzeczywistnić.
Negatywne konsekwencje związku ze współpracownikiem
Podjęcie decyzji o tym, czy wchodzić w związek z osobą z pracy to konieczność przemyślenia sporej ilości kwestii. Co zrobię, jeśli nam nie wyjdzie? Czy poradzę sobie z awansem mojej drugiej połówki i tym, że będzie moim zwierzchnikiem? Jak zareaguje szef i współpracownicy? Czy mogę stracić pracę bądź szanse na awans, a jeśli tak, to co dla mnie jest w tym momencie ważniejsze? Na takie kwestie pracownicy często nie zwracają uwagi decydując się na wejście w bliską relację ze współpracownikiem. Potwierdzają to psychologowie - Judith Sills, doktor psychologii, zwraca uwagę na to, że osoby zakochane dotyka złudzenie wyjątkowości ich związku oraz przekonanie o tym, że nikt z biura nie domyśla się tego, że para jest w bliskiej relacji. Sills podkreśla, że te złudzenia się powszechne dla niemalże wszystkich pracowników decydujących się na romans w pracy. Uniemożliwiają one racjonalne podejście do tematu i zaplanowanie działań oraz przewidzenie konsekwencji podejmowanych decyzji. Dlatego - kiedy romans się kończy lub odkrywa go przeciwny takim relacjom szef – pracownicy cierpią i nierzadko przynajmniej jedno z nich musi zmienić pracę. Biurowa miłość na całe życie?
Romans w biurze może się źle skończyć. Z ankiety Praca.pl wynika jednak, że 23% osób właśnie w pracy poznało osobę, z którą teraz spędza życie. Czy zatem unikać flirtów i ukradkowych spojrzeń skoro to właśnie w pracy można poznać ta najważniejszą osobę? Decydując się na związek ze współpracownikiem trzeba po prostu liczyć się z konsekwencjami. I przemyśleć to, co stanie się z naszą pracą, jeśli polityka firmy jest przeciwna związkom w biurze lub jeśli ta relacja się po prostu nie uda.